1. Belangrijk

Een inschrijving op een icb of product mag slechts worden uitgevoerd na kennis te hebben genomen van de geldende wettelijke documenten.

De prospectussen, de EBI (essentiële beleggersinformatie) en de jaarverslagen van elke icb, die erkend en/of toegestaan is door de Autorité des marchés financiers (Frankrijk), en de prospectussen en de EBI van elke icb, die erkend is door de Commission de Surveillance du Secteur Financier (Luxemburg), zijn op deze site beschikbaar.

De overige documenten zijn op aanvraag beschikbaar bij Carmignac, gevestigd te 24 place Vendôme, 75001 Parijs, Frankrijk.

Een belegging in financiële instrumenten kan leiden tot een risico, en aangezien de waarde van een aandeel van een sicav of een deelbewijs van een gemeenschappelijk beleggingsfonds de waarde weerspiegelt van de effecten en activa in portefeuille is ook deze waarde onderworpen aan de schommelingen op de beurzen.

Beleggers kunnen hun inleg geheel of gedeeltelijk verliezen omdat de icb's geen kapitaalgarantie bieden.

2. Referentie-indicatoren

  • Noteringen: De gegevens over de referentie-indicatoren worden verstrekt door derden die er de exclusieve eigenaar van zijn. De vermelde index is de slotindex.

  • Tot en met 31 december 2012 werden de aandelenindexen van de referentie-indicatoren exclusief dividend berekend. Sinds 1 januari 2013 worden ze berekend met herbelegde nettodividenden en de resultaten worden gepresenteerd volgens de kettingmethode.

3. Beleid op het vlak van de "beste selectie"

Alle verleners van beleggingsdiensten zijn verplicht om te handelen in het belang van hun cliënten bij de uitvoering van orders op basis van de beleggingsbeslissingen voor de portefeuille.

In dat kader heeft Carmignac, in zijn hoedanigheid van beleggingsmaatschappij en uit de aard van zijn activiteiten, de verplichting om tussenpersonen te selecteren wier uitvoeringsbeleid het best mogelijke resultaat zal kunnen opleveren bij de uitvoering van de orders die doorgegeven worden voor rekening van de cliënten.

Carmignac blijft evenwel verantwoordelijk voor de optimale uitvoering van bepaalde direct op de markt uitgevoerde transacties.

In overeenstemming met de geldende wetgeving heeft Carmignac een uitvoeringsbeleid opgesteld om, voor de orders van zijn cliënten, het best mogelijke resultaat te halen. Het uitvoeringsbeleid bepaalt met name dat de orders worden geregistreerd en behandeld met spoed en precisie, rekening houdend met de marktomstandigheden.

Dit uitvoeringsbeleid is gestoeld op:

  • een genormaliseerd proces voor de selectie van financiële tussenpersonen en tegenpartijen;
  • een proces voor de selectie van de plaats van uitvoering;
  • een proces voor de analyse en selectie van de door de dienstverleners voorgelegde rapportage in het kader van de optimale uitvoering (Best Execution).

    Om de optimale uitvoering van beursorders te garanderen, heeft Carmignac een selectieprocedure voor tussenpersonen opgesteld op basis van verschillende criteria.

De toegepaste criteria zijn zowel kwantitatief als kwalitatief. Ze zijn afhankelijk van de markten waarop de tussenpersonen hun diensten aanbieden, zowel wat de geografische regio betreft (internationale, Europese of plaatselijke tussenpersonen) als voor de financiële instrumenten (tussenpersonen die gespecialiseerd zijn in de markten voor aandelen, renteproducten, converteerbare waarden, derivaten).

Voor elk criterium wordt een analyse uitgevoerd en een wegingscoëfficiënt toegewezen die toelaat een globaal beoordelingscijfer toe te kennen en een klassement op te stellen voor alle geanalyseerde tussenpersonen om vervolgens de lijst van definitief geselecteerde tussenpersonen te bepalen.

De analysecriteria houden meer bepaald rekening met de financiële solvabiliteit, de snelheid, de kwaliteit van de verwerking en uitvoering van de orders, de bemiddelingskosten, en de beschikbaarheid en proactiviteit van de contactpersonen.

De beoordelingscijfers van de tussenpersonen worden jaarlijks bijgewerkt. Op die basis wordt de lijst van geselecteerde tussenpersonen ook jaarlijks herbekeken.

De hierboven beschreven samenvatting van ons selectiebeleid wordt bij iedere update van het beleid geactualiseerd. Een volledige beschrijving van dit beleid is op aanvraag verkrijgbaar bij de beheermaatschappij.

4. Beleid inzake belangenconflicten

Carmignac neemt alle noodzakelijke maatregelen om een mogelijke belangenverstrengeling op het spoor te komen die zich kan voordoen bij de uitvoering van beleggingsdiensten en verbonden dienstverlening of bij het beheer van icb's.

In overeenstemming met de geldende wetgeving hanteert Carmignac een beleid voor het beheer van belangenconflicten. Dat beleid is afgestemd op de omvang, de organisatie, de aard, het belang en de complexiteit van de activiteiten van Carmignac. Het beleid omvat procedures die dienen te worden gevolgd en maatregelen die dienen te worden genomen om situaties waarin zich belangenconflicten voordoen te kunnen beheren, en stelt zich ten doel de belangen van de cliënt voorop te stellen en de integriteit van de markten te respecteren.

Dit beleid is op verzoek verkrijgbaar bij de beheermaatschappij.

In overeenstemming met de geldende wetgeving houdt Carmignac ook een register bij waarin, indien nodig, situaties worden vermeld waarin een belangenconflict is ontstaan.

Indien de door Carmignac genomen maatregelen op organisatorisch en administratief gebied voor het beheer van belangenconflicten onvoldoende kunnen garanderen dat de belangen van de beleggers met een redelijke graad van zekerheid niet zullen worden geschaad, zal de vennootschap de beleggers duidelijk informeren over de algemene aard en/of de bron van de betreffende belangenconflicten.

Bij de identificatie van belangenconflicten werden de verschillende mogelijke belangenconflicten in kaart gebracht. Alle situaties werden daarbij opgetekend waar belangenconflicten (kunnen) optreden. Zo kunnen mogelijke gevallen, zoals die kunnen voorkomen bij de uitvoering van de dienstverlening waar de eigen belangen tegenstrijdig zijn met die van de cliënten, of waar de belangen van bepaalde cliënten tegenstrijdig zijn met die van andere cliënten, worden gedetecteerd en zo nodig op billijke wijze beheerd.

Dit betreft met name de identificatie en de controle van:

  • de deelname van een medewerker aan een of meer beleggingsdiensten die worden aangeboden door de beheermaatschappij,

  • de scheiding van activiteiten die aanleiding kunnen geven tot mogelijke belangenconflicten (zoals activiteiten voor eigen rekening en activiteiten voor rekening van derden), – de verspreiding van vertrouwelijke of bevoorrechte informatie binnen de beheermaatschappij,

  • de beheertaken die worden uitgevoerd door de medewerkers van de beheermaatschappij voor eigen rekening of in het kader van hun beroepsactiviteiten,

  • de provisies die worden uitgekeerd of ontvangen voor diensten die voor of door de beheermaatschappij worden uitgevoerd,

  • de wijze van vergoeding van de medewerkers in het kader van de verkoop van financiële producten,

  • de eventuele voordelen of geschenken, ontvangen door de medewerkers van de beheermaatschappij in het kader van hun beroepsactiviteiten, – de risico's op belangenverstrengeling in het kader van de selectieprocedure van tussenpersonen en dienstverleners,

  • de invoering van een procedure voor het beheer van incidenten, gericht op het behoud van voorrang voor cliëntenbelangen,

  • de invoering van een procedure voor persoonlijke transacties

  • de invoering van een procedure voor geschenken aan/van cliënten en dienstverleners.

5. Overzicht van de bemiddelingskosten voor 2021

In overeenstemming met de artikelen 319-18 en 321-122 van de AMF GR, aangezien de beheermaatschappij gebruik maakt van diensten voor orderuitvoering en ondersteuning van beleggingsbeslissingen, en de intermediaire vergoedingen voor het vorige boekjaar meer dan 500.000,00 euro bedroegen, heeft de beheermaatschappij een document opgesteld met de titel "Verslag over de intermediaire vergoedingen".

a) Gebruik van diensten voor uitvoering van orders en ondersteuning van beleggingsbeslissingen (SADIE) in 2021

In de loop van 2021 (tot 1 november 2021, de datum vanaf wanneer Carmignac zijn kader wijzigt om de diensten ter ondersteuning van de beleggingsbeslissingen rechtstreeks uit de betrokken portefeuilles te financieren) heeft Carmignac een beroep gedaan op diensten voor orderuitvoering en ondersteuning van de beleggingsbeslissingen van externe dienstverleners die vergoed werden op basis van gesplitste commissieovereenkomsten.

b) Percentage van vergoedingen dat in 2021 aan derden is terugbetaald in het kader van incasso-overeenkomsten voor onderzoekskosten

Van de totale bemiddelingskosten die in de periode van januari tot oktober 2021 door de portefeuilles op "aandelen" werden gedragen, waren de vergoedingen die voortvloeiden uit ondersteunende diensten voor beleggingsbeslissingen en die in het kader van overeenkomsten voor het innen van onderzoeksvergoedingen op de "aparte onderzoeksrekening" (RPA) werden gestort, goed voor 51%.

Als gevolg van de wijziging in het geïmplementeerde kader werd in de periode van november tot december 2021 het totale bedrag aan intermediaire vergoedingen dat door de betreffende portefeuilles werd betaald, gebruikt voor het ontvangen en verzenden en voor het uitvoeren van orders (d.w.z. 100%).

c) Uitsplitsing van intermediaire vergoedingen tussen orderuitvoering en ondersteuning van beleggingsbeslissingen

Bemiddelingskosten voor het ontvangen en verzenden en voor het uitvoeren van orders: 49%

Bemiddelingskosten voor orderuitvoering en ondersteuning bij beleggingsbeslissingen: 51%

Deze verdeling is van toepassing op aandelen die worden verhandeld en aangehouden in de fondsen in de periode van januari tot oktober 2021.

Voor de andere activaklassen (vastrentende waarden, vreemde valuta en derivaten) vertegenwoordigden de intermediaire vergoedingen voor het ontvangen en doorgeven en voor het uitvoeren van orders 100% van de totale betaalde provisie.

d) Maatregelen die zijn genomen om potentiële belangenconflicten bij de selectie van dienstverleners te voorkomen of aan te pakken.

De selectie van dienstverleners en hun beoordeling wordt naar behoren geregeld door het beleid inzake de beste selectie en het beleid inzake belangenconflicten.

6. Samenvatting van de rechten van beleggers

6.a. De behandeling van klachten van cliënten

Carmignac heeft voor een snelle en efficiënte behandeling van klachten van cliënten een bepaalde werkprocedure ontwikkeld die regelmatig wordt bijgewerkt. Klachten kunnen worden gericht aan de dienst Compliance. Dit kan per e-mail aan complaints@carmignac.com of per post aan CARMIGNACGESTION, 24 place Vendôme, Parijs, Frankrijk (voor Franse beleggers) of aan Carmignac Gestion Luxembourg, City Link, 7, rue de la Chapelle – L-1325 Luxemburg (voor alle overige beleggers). De beheermaatschappij zal binnen een termijn van tien werkdagen volgend op de ontvangstdatum van de klacht een ontvangstbevestiging sturen, tenzij de cliënt binnen die termijn al een antwoord op de klacht heeft ontvangen. De beheermaatschappij zal de cliënt binnen twee maanden volgend op de ontvangstdatum van de klacht van een antwoord voorzien, tenzij zich bijzondere, naar behoren gemotiveerde omstandigheden voordoen.

Voor Frankrijk: Als het meningsverschil niet wordt opgelost, kan de cliënt contact opnemen met een bemiddelaar, zoals de bemiddelaar van de Franse toezichthouder AMF. De bemiddelaar van de AMF is bereikbaar op het volgende adres: Autorité des marchés financiers, Médiateur de l'AMF, 17 Place de la Bourse, 75082 PARIJS CEDEX 02. Zowel het aanvraagformulier voor bemiddeling via de AMF als de bemiddelingsvoorwaarden zijn verkrijgbaar op http://www.amf-france.org.

Voor Luxemburg: In geval van meningsverschillen of als er geen ontvangstbevestiging is ontvangen/binnen een termijn van een maand volgend op de verzenddatum van de klacht nog geen antwoord is ontvangen, kan de cliënt contact opnemen met de daartoe bevoegde instantie:

  • Ofwel per post aan het volgende adres: Commission de Surveillance du Secteur Financier, L- 2991 Luxemburg (de Luxemburgse toezichthouder);

  • Ofwel per e-mail aan: direction@cssf.lu.

Zowel het aanvraagformulier voor geschillenbeslechting via de CSSF als de daarop betrekking hebbende teksten zijn beschikbaar op http://www.cssf.lu.

6.b. Grensoverschrijdende klachten

Daarnaast kunt u FIN-NET gebruiken voor grensoverschrijdende klachten indien u in een land van de Europese Economische Ruimte woont, een klacht hebt tegen een financiële dienstverlener in een ander land van de Europese Economische Ruimte of een klacht hebt ingediend maar nog steeds ontevreden bent en wilt weten welke instantie voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting het geschil zou kunnen oplossen.

U hebt verschillende mogelijkheden om een klacht naar een FIN-NET-lid te sturen:
Download het FIN-NET-formulier voor grensoverschrijdende klachten, vul het in en stuur het via e-mail of per post naar een FIN-NET-lid in uw eigen land of in het land van de beheermaatschappij van het fonds.
Neem rechtstreeks contact op met een FIN-NET-lid om advies te vragen. FIN-NET-leden kunnen u de contactgegevens van alle leden in elk land bezorgen.

7. Information Solvency II

Overeenkomstig de reglementaire verplichtingen die voortvloeien uit Standpunt nr. 2004-07 van de Autorité des marchés financiers, delen wij u mee dat Carmignac, om tegemoet te komen aan de behoeften van professionele beleggers die onderworpen zijn aan de verplichtingen die voortvloeien uit de zogenaamde Solvabiliteit II-Richtlijn 2009/138/EG, de samenstelling van de portefeuille van zijn Fondsen pas na een termijn van ten minste 48 uur na de laatste publicatie van de netto- inventariswaarde kan meedelen. De in dit kader meegedeelde informatie is strikt vertrouwelijk en mag alleen gebruikt worden voor de berekening van de prudentiële vereisten. Ze mag in geen geval aanleiding geven tot verboden praktijken zoals "market timing" of "late trading" door houders van deelbewijzen die dergelijke informatie krijgen.

8. Lijst van sub-bewaarders

In sommige landen delegeren bewaarders hun bewaartaken:

9. Vergoedingsbeleid

Het vergoedingsbeleid van Carmignac Gestion is goedgekeurd door de raad van bestuur van de beheermaatschappij. De uitgangspunten van het vergoedingsbeleid worden regelmatig gecontroleerd door het vergoedings- en benoemingscomité en aangepast aan het voortdurend veranderende regelgevend kader. Het vergoedingsbeleid bevat een beschrijving van de manier waarop de vergoedingen en voordelen worden berekend. Een papieren exemplaar is op aanvraag gratis verkrijgbaar.

10. Verklaring betreffende moderne slavernij

Carmignac Gestion Luxembourg S.A. ("de Vennootschap") is opgericht krachtens de wetgeving van het Groothertogdom Luxemburg en heeft een filiaal in het Verenigd Koninkrijk. De Vennootschap maakt deel uit van de groep Carmignac, een van de grootste vermogensbeheerders van Europa met meer dan 27 jaar ervaring op het gebied van vermogensbeheer. Aan de Vennootschap is vergunning verleend door de Commission de Surveillance du Secteur Financier en het Britse filiaal staat onder toezicht van de Financial Conduct Authority.

De Vennootschap voert een nultolerantiebeleid ten aanzien van moderne slavernij en mensenhandel, en ziet erop toe dat haar logistieke keten dezelfde aanpak volgt. Gezien de aard van haar activiteiten is de Vennootschap van mening dat het risico van betrokkenheid bij mensenhandel en moderne slavernij beperkt is. Niettemin onderzoekt de Vennootschap momenteel de afzonderlijke schakels van haar logistieke keten om iedere vorm van negatieve informatie op dit gebied uit te sluiten. Bovendien ontwikkelt de Vennootschap beleid en procedures op grond waarvan leveranciers vóór het aangaan van een zakelijke relatie worden gescreend en aan contracten met leveranciers relevante bepalingen worden toegevoegd om ervoor te zorgen dat deze ook voldoen aan de vereisten van de Britse wet op moderne slavernij (Modern Slavery Act). De werknemers worden op hun beurt onderworpen aan een strenge selectieprocedure en zij dienen de bepalingen van de lokale arbeidswetgeving na te leven.

Het betrokken personeel zal periodiek een training over dit onderwerp krijgen.

Deze verklaring is goedgekeurd door het bestuur van de vennootschap.

11. Research Payment Account (RPA) openbaarmakingsformulier

Gelieve hier te klikken om het Research Payment Account openbaarmakingsformulier te openen.

12. Lijst van Compartimenten en Aandelenklassen

Onder verwijzing naar hoofdstuk 10.1. van het Prospectus is de actuele informatie over de huidige aandelenklassen beschikbaar via de volgende link.

Zie lijst van compartimenten en aandelenklassen in CARMIGNAC PORTFOLIO (laatst bijgewerkt op 14.04.2023)

13. Marktpeiling

Voor aanvragen in verband met marktpeilingen verzoeken wij u een e-mail te sturen naar marketsounding@carmignac.com. De afdeling Compliance en Interne Controle zal onmiddellijk contact met u opnemen om de volgende stappen te bespreken. Wij verzoeken u niet direct contact op te nemen met een werknemer van Carmignac voordat u contact hebt gehad met de afdeling Compliance en Interne Controle.

14. Professionele gelijkheidsindex tussen vrouwen en mannen

Op 1 maart 2020 zijn bedrijven met meer dan 50 werknemers verplicht om hun score na de berekening van de gendergelijkheidsindex op hun website te publiceren.

In 2023 heeft Carmignac Gestion een score van 76 op 100 behaald.

De resultaten voor de 4 indicatoren zijn als volgt :

  • Loonkloof tussen mannen en vrouwen : score van 21/40
  • Verdeling van individuele verhogingen: score van 35/35
  • Aantal vrouwelijke werknemers die na hun zwangerschapsverlof een loonsverhoging krijgen: score van 15/15
  • Pariteit onder de 10 bestbetaalden: score van 5/10

2 indicatoren hebben betrekking op de progressiedoelstellingen:

  • Indicator 1: Loonkloof tussen mannen en vrouwen Carmignac streeft ernaar zijn score met +6 punten te verhogen en gelijke beloning voor vrouwen en mannen te blijven garanderen bij de aanwerving voor gelijk werk en gedurende hun hele professionele loopbaan in het bedrijf.

  • Indicator 4: Gelijkheid tussen de 10 bestbetaalden: Carmignac streeft ernaar het aantal medewerkers van het ondervertegenwoordigde geslacht met +2 te verhogen en de gelijke behandeling van vrouwen en mannen op het gebied van interne promotie en beloning te blijven waarborgen.

15. Duurzaamheidsgerelateerde informatie

SFDR EU 2019/2088 ARTIKEL 4 - Geen rekening houden met negatieve effecten van investeringsbeslissingen op duurzaamheidsfactoren

Carmignac houdt geen rekening met de negatieve effecten van beleggingsbeslissingen op duurzaamheidsfactoren overeenkomstig artikel 4, lid 1, onder b), van de FRR, aangezien de implementatie van het regelgevingskader nog hangende is. De beheermaatschappij is op de hoogte van de criteria vermeld in bijlage 1 van het ontwerp van technische reguleringsnormen ("RTS"), de Europese regelgeving van niveau 2 bij de FRR, gepubliceerd op 2 februari 2021. De beheermaatschappij zal de ontwikkeling van de regelgeving van nabij blijven volgen en zal deze beslissing herbekijken na de afronding van de RTS en de definitieve ratificatie ervan.

SFDR EU 2019/2088 ARTIKEL 10 - Duurzaamheidsgerelateerde informatie Openbaarmaking

Voor de betrokken fondsen heeft Carmignac specifieke openbaarmakingsdocumenten per fonds opgesteld naargelang ze milieu- of sociale kenmerken bevorderen ("artikel 8"-fondsen) of duurzame beleggingen als doelstelling hebben ("artikel 9"-fondsen): Artikel 10 openbaarmaking SFDR

16. Swing Pricing beleid

18. Faciliteiten ter beschikking gesteld aan investeerders in overeenstemming met artikel 92 van Richtlijn 2009/65/EG

CARMIGNAC GESTION
24, place Vendôme - F - 75001 Parijs
Tel: (+33) 01 42 86 53 35
Door de AMF erkende vermogensbeheerder
SA met een kapitaal van 13 500 000 € - RCS Paris B 349 501 676

CARMIGNAC GESTION LUXEMBURG
City Link - 7, rue de la Chapelle - L - 1325 Luxemburg
Tel: (+352) 46 70 60 1
Dochteronderneming van Carmignac Gestion
Door de CSSF erkende beheermaatschappij van beleggingsfondsen
SA met een kapitaal van 23 000 000 € - RC Luxemburg B67549

Disclaimer

De hier verstrekte informatie is niet contractueel bindend en vormt geen beleggingsadvies. Deze informatie is mogelijk niet volledig en kan zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd. De toegang tot de fondsen kan beperkt zijn voor bepaalde personen of in bepaalde landen. Zij mogen met name direct noch indirect aangeboden of verkocht worden ten gunste of voor rekening van een 'U.S. person', zoals gedefinieerd in de Amerikaanse 'Regulation S' en/of de FATCA. De fondsen houden een risico op kapitaalverlies in. De risico's en kosten staan beschreven in de EBI-documenten (essentiële beleggersinformatie). De prospectussen, de EBI-documenten en de jaarverslagen van de fondsen zijn te vinden op deze website of kunnen worden aangevraagd bij de beheermaatschappij. De belegger dient over de EBI-documenten te beschikken voordat hij op de fondsen inschrijft.