Flash Note

Carmignac Investissement/ Patrimoine November 2015

30.11.2015

Opbouw van de portefeuille

Ondanks zes jaar van ongebreidelde monetaire verruiming wordt de wereldeconomie nog steeds geconfronteerd met een zwakke groei en een onverbiddelijke stijging van de wereldwijde schuldenlast. Die context ligt aan de basis van de overweging in onze portefeuille van aandelen van bedrijven die gunstig kunnen blijven evolueren ondanks de deflatiedruk. Onze voorkeur gaat dus naar de wereldleiders die groei kunnen genereren ongeacht de economische cyclus. Gelet op de omgeving van schaarse groei zou onze effectenselectie enerzijds moeten profiteren van haar resultaten, maar anderzijds ook van de premie voor effecten met sterke zichtbaarheid, ten koste van meer risicodragende effecten.

Key takeaways :

  • Overweging van aandelen met sterke zichtbaarheid in een omgeving van zwakke groei
  • Thema's die langetermijntrends weerspiegelen (de ‘megatrends’), zoals de veroudering van de bevolking, obesitas, innovatie en e-commerc
  • 4 hoofdthema's: langere levensverwachting, millennials, opkomende groei, technologie

In deze omgeving van zwakke groei heeft de versterking van onze langetermijnthema's sinds het derde kwartaal van 2014 haar vruchten afgeworpen.

De markt blijft de voorkeur geven aan de sectoren van de technologie, de gezondheidszorg en de duurzame consumptie (2/3 van onze aandelenportefeuille).

De laatste tijd heeft de toenemende onzekerheid rond de groei van de wereldeconomie tot een underperformance van de meer cyclische aandelen geleid.

[Insights] 2015 11_FN_Fund_CP CI (Pro) 1 EN
[Insights] 2015 11_FN_Fund_CP CI (Pro) 2 NL
[Divider] [Flashnote] Financial analysis

Onze vier hoofdthema's

Langere levensverwachting: 30,6% van de portefeuille van Carmignac Investissement / 13,0% van Carmignac Patrimoine *

Het aantal ouderen (+ 60 jaar) zou moeten verdubbelen, van 841 miljoen in 2013 naar meer dan 2 miljard in 2050. Onze twee beleggingsvectoren in de ‘levensverwachtingseconomie’ zijn gezondheidszorg/farma en financiën (via de levensverzekeringen).

Wij zijn gepositioneerd in bedrijven die een unieke positie bieden in veelbelovende behandelingen. Sinds 2011 zijn de kerncijfers van de sector van de gezondheidszorg aanzienlijk verbeterd.

Het einde van de periode van de vervallende octrooien, de talrijke geneesmiddelen in de ontwikkelingspijplijn en de omgeving van lage rente hebben geleid tot een verbetering van de gemiddelde omzetgroei en van de winst per aandeel in de sector.

Na onder druk te hebben gestaan door het vervallen van hun octrooien zullen sommige aandelen nu profiteren van hun R&D-investeringen van de afgelopen jaren, kijken we maar naar Novartis. De recente zwakte van de sector, die werd veroorzaakt door het voorstel van de Democraten in de Verenigde Staten om de regelgeving te verstrengen, leverde een aantal interessante waarderingsniveaus op om sommige van onze participaties te versterken.

Twee voorbeelden van aandelen in de portefeuille:

  • Celgene: unieke behandelingen voor kanker en chronische ontstekingsziekten Het managementteam van het bedrijf kan bogen op een solide trackrecord. De komende jaren zal de groei van het bedrijf hoofdzakelijk stoelen op de introductie van nieuwe geneesmiddelen, waarvan sommige reeds op het punt staan te worden goedgekeurd voor verkoop .

  • Novo Nordisk: een van de leiders in de behandeling voor diabetes op basis van insuline Wereldwijd lijden 2,1 miljard mensen aan overgewicht, en 671 miljoen mensen zijn obees. De impact van obesitas op de wereldeconomie wordt geschat op circa 2,8% van het wereldwijde bbp. De markt van de insuline alleen al, die in 2015 goed was voor een geschatte 20 miljard dollar, zou in 2025 moeten zijn toegenomen tot 30 miljard dollar. Met een marktaandeel van 47% in insuline kan Novo Nordisk bogen op een hoge rentabiliteit, en het bedrijf beschikt ook over een nieuw assortiment veelbelovende geneesmiddelen. Zijn twee belangrijkste producten op de insulinemarkt zijn Levemir, met een marktaandeel van circa 20% dat nog steeds toeneemt, en een nieuw product, Tresiba, dat onlangs werd goedgekeurd door de FDA. De markt van de insuline noteert een groei van 4-5% in volume in de Verenigde Staten en aanzienlijke groeivooruitzichten op de Chinese markt .

« Millennials »: 21,9% van de portefeuille van Carmignac Investissement / 9,0% van Carmignac Patrimoine *

De « Millennials » -generatie omvat de bevolking van 18 tot 34 jaar, zij maakt 1/3 uit van de wereldbevolking. Ons thema omvat bedrijven die tegemoetkomen aan de verbruiksgewoonten van deze generatie, zoals internetbedrijven. Onze portefeuille is gepositioneerd om in te spelen op de kansen die voortvloeien uit de groei van de e-commerce en de exploitatie van mobiele diensten.

Gelet op de resultaten van het derde kwartaal van 2015 lijkt het duidelijk dat Amazon, Alphabet (Google) en Facebook een steeds groter deel van de inkomsten van de internetsector naar zich toe trekken, en kunnen bogen op de hoogste groei en massale investeringscapaciteiten. De concurrentie voor de kleinere spelers op het internet is moordend. In een context van zwakke groei zoeken de beleggers blootstelling aan dit soort effecten.

Twee voorbeelden van aandelen in de portefeuille:

  • Facebook: naar een toenemende exploitatie van mobiele diensten
    Facebook en Instagram nemen meer dan 20% van de op mobiele toestellen doorgebrachte tijd voor hun rekening in de Verenigde Staten. Het bedrijf heeft onlangs de mijlpaal van 1 miljard actieve gebruikers bereikt. Facebook heeft een prima positionering om mobiele diensten te exploiteren, met een aangepaste ergonomie, videoreclameformats en gerichte reclame. 73% van de reclame-inkomsten zijn afkomstig van mobiel gebruik. Instagram en Whatsapp ten slotte zouden ook steeds meer munt moeten slaan uit de mobiele groei. Facebook kan uitkijken naar een winstgroei van 30% voor de komende jaren, en de context van schaarse groei rechtvaardigt zijn waarderingspremie. Het aandeel zou dan ook zelfs in afwezigheid van groei van de multiples prima prestaties moeten kunnen blijven neerzetten.

  • Inditex: wereldleider in « Fast Fashion »
    Zijn bedrijfsmodel beantwoordt aan de consumptiemanieren van de millennialsgeneratie: frequente aankopen dankzij de constante vernieuwing van de collecties, lage prijzen en online verkoop. Het bedrijf boekt wereldwijd succes, op basis van een evenwichtige ontwikkeling tussen opkomende en ontwikkelde landen. De lage penetratiegraad online en offline en zijn positie van leider op een zeer gefragmenteerde markt (slechts 2% marktaandeel wereldwijd) bieden het bedrijf groeikansen op lange termijn.

Opkomende groei: 19,4% van de portefeuille de Carmignac Investissement / 8,0% van Carmignac Patrimoine *

Dit historische thema groepeert een strikte selectie van aandelen waarvan de langetermijngroei direct of indirect gekoppeld is aan de ontwikkeling van de opkomende consument. India blijft onze grootste weging in de opkomende regio, met 7% van ons vermogen. Het land profiteert niet alleen van de hervormingsmaatregelen van de regering Modi, maar ook van het lagerenteklimaat en de aanhoudend lage grondstoffenprijzen.

Twee voorbeelden van aandelen in de portefeuille:

  • Hermès: een van de belangrijkste begunstigden van de massale golf Chinese toeristen die ons de komende jaren te wachten staat. Slechts 40% van zijn omzet wordt gerealiseerd bij het on-shore en off-shore opkomende cliënteel. Dat cijfer ligt lager dan het sectorgemiddelde, wat dus een groeireservoir vormt voor het bedrijf. De hoge instapdrempels, zijn unieke prijszettingsvermogen en zijn familiekapitaal dat gepaard gaat met een degelijk bestuur, zijn troeven die dit bedrijf tot een van de meest solide van de sector maken. De lage penetratiegraad online en offline en de manier waarop het bedrijf vraagfrustraties kan scheppen rond zijn emblematische producten (modellen Kelly en Birkin) bezorgen het een sterke zichtbaarheid .

  • United Spirits: een grote speler in de sterkedranksector. Op langere termijn zal het bedrijf profiteren van de demografische evolutie in India, met in 2025 meer dan een miljard Indiërs die de wettelijke leeftijd hebben om alcohol te mogen drinken. Op korte termijn mikken wij op een uitbreiding van de marges van het bedrijf, onder impuls van Diageo .

Technologie: 16,9% van de portefeuille de Carmignac Investissement / 7,5% van Carmignac Patrimoine *

In een context waar het groeimodel van de delokalisatie van de productiemiddelen stilaan tegen zijn grenzen lijkt te stoten, streeft dit thema ernaar in te spelen op kansen die voortvloeien uit de innovatie.

De twee belangrijkste deelgebieden waarin wij beleggen binnen dit thema zijn:

  • de kansen die voortvloeien uit de innovaties op de markt van de betalingen (Visa, Mastercard)
  • de kabeloperatoren om te profiteren van de ontwikkeling van de voor de ‘innoverende’ groei vereiste infrastructuur