Press Archive
Carmignac introduceert het fonds "Human Xperience"
- Gepubliceerd
-
Lengte
2 minuten leestijd
- Beleggen in bedrijven met een bovengemiddelde medewerkers- en klanttevredenheid
- Streven naar financieel rendement én een positieve maatschappelijke impact
- Carmignacs vierde themafonds
Carmignac maakt vandaag de introductie van Carmignac Portfolio Human Xperience bekend, een thematisch aandelenfonds dat belegt in bedrijven die goed scoren op klant- en medewerkerstevredenheid.
Het fonds wordt beheerd door Obe Ejikeme, die ondersteund wordt door het bredere beleggingsteam en het verantwoord beleggingsteam van het bedrijf. Obe heeft bijna twintig jaar ervaring in de financiële dienstverlening en heeft een achtergrond in data science en analytics. Centraal in het fonds staat de overtuiging, uitgebreid gestaafd door academisch onderzoek, dat bedrijven die goed scoren op klant- en medewerkerstevredenheid naar verwachting ook op lange termijn betere retentiecijfers en een bovengemiddeld financieel rendement kunnen noteren. Het fonds streeft ernaar over een periode van vijf jaar beter te presteren dan de benchmark en is bedoeld voor beleggers die een positieve impact op de maatschappij willen realiseren, met de 'S' uit ESG als zwaartepunt. Het hanteert een meetbare duurzame beleggingsdoelstelling en geldt dan ook als artikel-9-fonds in de zin van Verordening (EU) 2019/2088 betreffende informatieverschaffing over duurzaamheid in de financiëledienstensector, of 'SFDR'.
Het is een van de weinige fondsen op de markt dat zijn pijlen richt op de financiële en maatschappelijke voordelen van medewerkers- én klanttevredenheid. Bedrijven worden beoordeeld op basis van Carmignacs bedrijfseigen database, waarin diverse gegevensbronnen gebundeld worden, variërend van kunstmatige intelligentie, klanttevredenheidsenquêtes en feedback van medewerkers tot financiële verslagen en bedrijfspublicaties. Allereerst wordt de selectiepool van de 30% best presterende bedrijven verkleind op grond van hun maatschappelijke impact. Vervolgens wordt ook de input van Carmignacs sectorspecialisten gebruikt om het potentiële rendement en de potentiële risico's te wegen. Dit levert een geconcentreerde portefeuille op met aandelen van over de hele wereld, met een lage omloopsnelheid.
De tweeledige focus van dit nieuwe fonds sluit naadloos aan op de bedrijfsfilosofie van Carmignac en op de overtuiging dat positieve ervaringen van klanten en medewerkers het recept zijn voor een bovengemiddeld resultaat voor beleggers.
Obe Ejikeme: "Milieuvriendelijk beleggen is al langere tijd populair onder beleggers en ook maatschappelijke en sociale factoren winnen inmiddels terrein. Toch is er tot nu toe weinig aandacht geweest voor de manier waarop bedrijven hun klanten en medewerkers een betere ervaring kunnen bieden en welke gevolgen dat voor de financiële resultaten heeft. Bedrijven over de hele wereld zwichten onder de druk vanuit de regelgeving en de samenleving om hun informatieverschaffing te verbeteren en er stroomt steeds meer kapitaal in maatschappelijk verantwoorde beleggingen – wij geloven dan ook dat dit het moment bij uitstek is om het Carmignac Portfolio Human Xperience-fonds op de markt te brengen, zodat ook onze cliënten van deze ontwikkeling kunnen profiteren."
Dit fonds is Carmignacs vierde themafonds en biedt beleggers toegang tot een aantal beleggingstrends die het bedrijf beschouwt als structurele groeifactoren voor de lange termijn. Het Carmignac Portfolio Human Xperience-fonds past goed in het bestaande productaanbod: de onderneming biedt nu themafondsen voor alle drie de ESG-pijlers. De andere themafondsen zijn momenteel Carmignac Portfolio Green Gold (gericht op de klimaattransitie en -mitigatie – de 'E'), Carmignac Portfolio Family Governed (belegt in familiebedrijven – de 'G') en Carmignac Investissement (multi-thematisch).
Maxime Carmignac, Managing Director van Carmignac UK: "Als familiebedrijf met een hecht team zijn wij er altijd al stellig van overtuigd geweest dat we onze medewerkers en cliënten centraal moeten stellen. We beschouwen dit al lange tijd als ons onderscheidende kenmerk en op basis daarvan hebben we een datagedreven methode ontwikkeld om andere bedrijven op dezelfde waarden te beoordelen. We zijn er trots op een fonds te introduceren dat op onze eigen filosofie aansluit en onze beleggers de kans biedt een bovengemiddeld financieel rendement te behalen en een positieve impact op de samenleving te realiseren."
Het Carmignac Portfolio Human Xperience-fonds is geregistreerd in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Portugal, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.