[Article image] [Management Team] Heininger Malte

Naar welke beleggingen zijn we op zoek binnen de Europese aandelen?

  • Auteur(s)
    Malte Heininger
  • Gepubliceerd
  • Lengte
    1 minuten leestijd

Voor onze Europese fondsen zoeken we naar robuuste bedrijfsmodellen om in te beleggen; bedrijven met sterke fundamentals. We zullen hier niet op de details van ons beleggingsproces ingaan, maar proberen een indruk te geven door enkele sterke beleggingscasussen te bespreken, waarbij we twee veelbelovende aandelen als voorbeeld gebruiken. We geloven in een beleggingsbeheer met sterke overtuigingen en we volgen absoluut niet de referentie-indicatoren, omdat we beleggen om te winnen, niet om te verliezen. Dit wordt ook ondersteund door de zeer prominente rol van risicobeheer bij Carmignac.

We willen beleggen om te winnen, niet om te verliezen


Een bedrijf dat we onlangs hebben toegevoegd aan onze Europese portefeuilles is Asos, een toonaangevende online-modewinkel in Europa. Vanuit een breder perspectief bekeken, is het bedrijf actief in een enorme onontgonnen markt, de wereldwijde modemarkt, die op online-gebied nog steeds een lage penetratiegraad heeft. Bovendien worden de producten van het bedrijf door consumenten erg gewaardeerd; het assortiment biedt een zeer ruime keuze, ze hebben snelle levertijden en een zeer hoogwaardige shopping experience. Daarnaast heeft Asos een sterk managementteam en een uitstekend trackrecord wat de ontwikkeling betreft. Het bedrijf begon in het Verenigd Koninkrijk, ontwikkelde zich vervolgens in Europa en staat nu op het punt de Amerikaanse markt te betreden. Wat de cijfers betreft ten slotte is het een winstgevend concept1.

Puma is een andere sterke overtuiging. Hoewel Puma het op twee na grootste wereldwijde sportmerk is en wereldwijd een zeer hoge merkbekendheid geniet, heeft het een marktaandeel van slechts 2%, ruimschoots achter Nike en Adidas. Na een succesvolle periode begin jaren 2000, heeft Puma een moeilijke tijd gekend. Dit was vooral te wijten aan enkele managementwijzigingen die geen resultaten opleverden, waardoor de marges tot lage enkelvoudige cijfers daalden en de groei negatief was. De afgelopen tweeënhalf jaar heeft Puma echter veel geïnvesteerd in het merk en in eerdere succesvolle producten. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen: in het afgelopen kwartaal had het bedrijf een autonome groei van 22% met toenemende marges. Het merk is terug bij zijn oorsprong wat de performance betreft en het begeeft zich nu op de Amerikaanse markt voor basketbalartikelen2.