De stichting Carmignac

Fondation Carmignac werd in 2000 opgericht en heeft ten doel : de collectie van moderne en hedendaagse kunst die Edouard Carmignac in de afgelopen 30 jaar heeft aangelegd te delen, niet alleen met haar medewerkers, maar ook met het publiek, met name in de toekomstige expositieruimte op het Franse eiland Porquerolles; haar invloedsfeer te vergroten door middel van culturele en liefdadigheidsinitiatieven, in het bijzonder door de uitreiking van de Prix du Photojournalisme (prijs voor fotojournalistiek).

Een immer groeiende collectie

Van popart tot hedendaagse kunst

De collectie werd aangelegd door Edouard Carmignac vanuit zijn passie voor popart en de Duitse school. Later werd zij geleidelijk uitgebreid met hedendaagse kunst. Momenteel omvat zij bijna 250 kunstwerken, waaronder beroemde werken van Andy Warhol, Jean-Michel Basquiat, Roy Lichtenstein, Gerhard Richter, Andreas Gursky, Keith Haring en Martial Raysse en kunst van tal van jonge getalenteerde kunstenaars.

©The estate of Toy Lichtenstein New York/Adagp, Paris 2013

©Thomas Hennocque / Fondation Carmignac

Talent ontdekken: een ware kunst

De stichting werd in 2000 opgericht en koopt jaarlijks een twintigtal nieuwe kunstwerken. Het koopbeleid stoelt op 4 grondbeginselen:

Kopen met ons hart
Wij willen ons volledig vrij voelen in de aankoop van onze kunstwerken. De enige voorwaarde is dat de werken begeesteren en verwondering ontlokken.

Geen taboes
Alle vormen en onderwerpen komen in aanmerking, zolang het kunstwerk maar een nieuwe en originele kijk op de wereld geeft.

Over de grenzen heen
De collectie bestaat uit werken van kunstenaars van 36 verschillende nationaliteiten en is vooral gericht op jong talent in de opkomende landen, zoals de Libanees Ayman Baalbaki en de Argentijnse fotografe Nicola Constantino, die in 2013 Latijns-Amerika vertegenwoordigt op de Biënnale van Venetië.

Niet te koop
De collectie wordt enkel en alleen aangelegd omdat wij er zoveel plezier aan beleven kunstenaars te ontdekken en te ondersteunen, en hun ontwikkeling te volgen.

Charles Carmignac, Directeur van de Stichting

Cultuur. Op bedrijfsniveau.

De collectie is een weerspiegeling van de bedrijfscultuur van Carmignac : een onafhankelijke geest, openheid naar de wereld en het delen van meningen.

De kunstwerken worden tentoongesteld in de kantoren van de maatschappij. Zij lokken reacties en vragen uit, zijn een bron van inspiratie en bevorderen op die manier de hechtheid van onze teams. De collectie circuleert voortdurend en medewerkers kunnen verzoeken om een bepaald kunstwerk in hun kantoor te hangen. Sinds 2012 worden "arty woensdagen" georganiseerd. Tijdens een 15 minuten durende presentatie kunnen onze medewerkers elke week een nieuw kunstwerk ontdekken.

©Gerhard Richter - Evelyn (Blau) / Evelyn (Blue), 1964

©Albert Oehlen - Kopie (FM22), 2008

De toekomstige ruimte op Porquerolles

2018: opening van een voor het publiek toegankelijke expositieruimte van 1.500 m². Deze nieuwe ruimte wordt op een uniek en geliefd eiland gebouwd in een 15 ha groot beeldenpark.

architecture_new.jpg
Foto : Thierry Lavernos

De architectuur

We hebben ervoor gekozen om de stichting te vestigen in een bestaand gebouw met centrale ligging op het eiland, omgeven door een landschap van olijfbomen, eucalyptussen en wijngaarden.

Doordat het huidige gebouw, een typisch Provençaals huis, van bestemming verandert, dient het interieur opnieuw te worden ontworpen om de lichtinval, onmisbaar voor het tentoonstellen en bewaren van de te exposeren kunstwerken, te beheersen en een vrije doorgangsruimte te creëren om het publiek onder optimale omstandigheden te kunnen ontvangen.

De traditionele bouwstijl van het huis zal een harmonieus geheel vormen met het eigentijdse interieur, vooral dankzij een bezoekersroute die over verschillende niveaus voert, waarbij de ruimte optimaal verdeeld is om de kunstwerken volledig tot hun recht te laten komen.

[Article image] [Insights] Jardin

De tuin

Er wordt een wandelpad aangelegd om vanuit het museum de tuin te kunnen bezoeken. Deze wordt samengesteld uit de plantensoorten en elementen die al aanwezig zijn: eeuwenoude olijfbomen omringd door stenen muren, een vijver, een terras, pijnbomen, aleppoden, eucalyptussen, rozemarijn, heide enz.

De bezoeker wordt langs natuurlijke weg naar nieuwe perspectieven met diverse esthetische ingrediënten geleid door gebruik te maken van de dankzij het zachte klimaat en het sterke reliëf rijk geschakeerde omgeving.

[Divider] [Carmignac Foundation] Eyes

De Prix du Photojournalisme

De Prix du Photojournalisme (prijs voor fotojournalistiek) werd voor het eerst uitgereikt in 2009 en is bedoeld om een vergeten en door conflicten geteisterde regio in de kijker te zetten.

Daartoe worden de middelen ter beschikking gesteld voor een meerdere maanden durende reportage ter plaatse.

Gezien de nooit eerder geziene financieringscrisis in de fotojournalistiek en in het kader van de discussie over de risico's die onafhankelijke fotografen lopen, wil Fondation Carmignac fotojournalistiek met diepgang aanmoedigen. Deze roeping om te getuigen vereist kennis van het land en ervaring op het terrein om een complexe situatie op de gevoelige plaat te kunnen vastleggen.

Fondation Carmignac geeft meer bekendheid aan de prijs met een tentoonstelling in Parijs en de uitgave van een monografie. De stichting koopt ook vier foto's van de uiteindelijke reeks.

8th Edition The Trap - Trafficking of Women in Nepal

Winnaar:
Lizzie Sadin

Disclaimer

De hier verstrekte informatie is niet contractueel bindend en vormt geen beleggingsadvies. Deze informatie is mogelijk niet volledig en kan zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd. In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. De resultaten zijn netto na aftrek van kosten (inclusief mogelijke in rekening gebrachte instapkosten door de distributeur). De toegang tot de fondsen kan beperkt zijn voor bepaalde personen of in bepaalde landen. Zij mogen met name direct noch indirect aangeboden of verkocht worden ten gunste of voor rekening van een 'U.S. person', zoals gedefinieerd in de Amerikaanse 'Regulation S' en/of de FATCA. De fondsen houden een risico op kapitaalverlies in. De risico's en kosten staan beschreven in de EBI-documenten (essentiële beleggersinformatie). De prospectussen, de EBI-documenten en de jaarverslagen van de fondsen zijn te vinden op deze website of kunnen worden aangevraagd bij de beheermaatschappij. De belegger dient over de EBI-documenten te beschikken voordat hij op de fondsen inschrijft.