Je kunt er niet meer omheen: big data wordt alleen maar groter. Elke minuut komen er 200 miljoen e-mails, 4 miljoen Google-zoekopdrachten, 300.000 tweets en 2,5 miljoen Facebookberichten bij op de teller. 90% van alle data die er op de wereld te vinden is, is niet ouder dan twee jaar. Informatie is de olie van de 21e eeuw en analyse is de verbrandingsmotor.
Het gebruik van verzamelde data staat vaak ter discussie, met name vanwege de verkoop van persoonsgegevens voor gerichte-reclamedoeleinden. Bij Facebook en Google, die allebei grote reclameafdelingen hebben, is onderzoek ingesteld.
Strengere regelgeving is onvermijdelijk. De bedrijven moeten ongetwijfeld degelijker systemen opzetten om het gebruik van gegevens, de transparantie en de controlesystemen te regelen. Dankzij de aanzienlijke effectiviteit voorsprong die big data biedt ten opzichte van niet-gerichte reclame, denken we dat grote spelers ook bij tegenwerking door privacy-initiatieven kunnen blijven presteren.
Bedrijven worden steeds afhankelijker van software waarmee ze met deze data uit de voeten kunnen.
Veilig opgeslagen en geanalyseerde data worden door bedrijven ingezet om hun bedrijfsvoering te verbeteren.
De massale productie van data wordt mogelijk gemaakt door de voortschrijdende digitalisering van de wereld. We willen zowel belegd zijn in bedrijven die data opslaan, vanwege de exponentiële groei van dat marktsegment, als in bedrijven die data inzetten om hun bedrijfsactiviteiten en de klantervaring te optimaliseren. Data bieden nog steeds volop onbenut potentieel, vooral in de gezondheidszorg, waar het gebruik van big data de levens van patiënten aanzienlijk kan verbeteren. Onze blootstelling aan big data bestaat uit beleggingen in datacenters, software en AI-bedrijven, en beslaat ongeveer 15% van de portefeuille van Carmignac Investissement.