[Background image] [CI] Blue sky and buildings

Data: de nieuwe grondstof

[Management Team] [Author] Older David
Auteur(s)
David Older
Gepubliceerd
9 april 2021
Leestijd
3 minuten leestijd

Je kunt er niet meer omheen: big data wordt alleen maar groter. Elke minuut komen er 200 miljoen e-mails, 4 miljoen Google-zoekopdrachten, 300.000 tweets en 2,5 miljoen Facebookberichten bij op de teller. 90% van alle data die er op de wereld te vinden is, is niet ouder dan twee jaar. Informatie is de olie van de 21e eeuw en analyse is de verbrandingsmotor.

Hoe weten sommige bedrijven daarop in te spelen?

  • Opslag : de onthutsende hoeveelheid data die we produceren, zorgt voor een toenemende behoefte aan opslag. De data worden opgeslagen in plaatselijke datacenters of in de eigen cloud van bedrijven.
  • Optimalisatie, data worden ingezet om de klantervaring, besluitvorming en prijsstelling te optimaliseren en het risicobeheer te verbeteren. Capital One, een Amerikaanse bank, controleert met software enorme hoeveelheden creditcard-transacties van haar klanten in real time om mogelijke fraude te voorkomen.
  • Innovatie in AI : De onbevattelijke hoeveelheid data biedt steeds meer voordelen voor bedrijven die grotendeels afhankelijk zijn van AI (internet, software, betalingen, zelfrijdende voertuigen).

WIST U DIT?

David Older en zijn team zetten big data in Hiervoor gebruiken ze web scraping, creditcardpanels en consumentenonderzoeken. Big data biedt ze inzicht in bedrijven en helpt ze een standpunt te ontwikkelen dat afwijkt van de consensus.

De invloed van wet- en regelgeving

Het gebruik van verzamelde data staat vaak ter discussie, met name vanwege de verkoop van persoonsgegevens voor gerichte-reclamedoeleinden. Bij Facebook en Google, die allebei grote reclameafdelingen hebben, is onderzoek ingesteld.

Strengere regelgeving is onvermijdelijk. De bedrijven moeten ongetwijfeld degelijker systemen opzetten om het gebruik van gegevens, de transparantie en de controlesystemen te regelen. Dankzij de aanzienlijke effectiviteit voorsprong die big data biedt ten opzichte van niet-gerichte reclame, denken we dat grote spelers ook bij tegenwerking door privacy-initiatieven kunnen blijven presteren.

Data: kansen voor Carmignac Investissement

Datacenters en cloud computing

De cloud is in de techsector de grootste bron van groei. Hoewel de cloud al decennialang populair is, bedroegen de bestedingen aan public cloud-diensten in 2019 in totaal USD 233 miljard – niet eens 20% van wat bedrijven in totaal aan tech uitgeven: rond de USD 1,5 biljoen. Dat biedt volop ruimte voor groei wanneer bedrijven meer besteden aan initiatieven op het gebied van digitale transformatie. Momenteel zijn Amazon en Microsoft wat betreft cloud-infrastructuur de onbetwiste koplopers. De Chinese markt voor datacenters tikt in 2025 waarschijnlijk de grens van USD 36 miljard aan. Om die reden hebben we besloten in hyperscale-datacenters als GDS en Chindata te beleggen.

Software

Bedrijven worden steeds afhankelijker van software waarmee ze met deze data uit de voeten kunnen.

  • Elastic is het grootste Enterprise search-platform op de markt. De zoektechnologie van het bedrijf vormt het uitgangspunt voor uiteenlopende toepassingen, waaronder zoeken op de website van eBay, geospatiale zoekopdrachten voor Uber en het matchen van Tinder-profielen.
  • Salesforce is ruim vijf keer zo groot als zijn grootste concurrent op het gebied van cloud-based productiviteitstools voor salesmedewerkers en oplossingen voor klantenservice. Dankzij de uitgebreide portefeuille aan cloudproducten en -diensten is het bedrijf in een betere positie om marktaandeel te behalen dan zijn concurrenten.

Big data in verschillende sectoren

Veilig opgeslagen en geanalyseerde data worden door bedrijven ingezet om hun bedrijfsvoering te verbeteren.

  • Het succes van Netflix berust op datagestuurde programmering. Het bedrijf gebruikt onder meer gegevens van 190 miljoen abonnees wereldwijd, ruim 6 miljoen zoekopdrachten per dag, het kijkgedrag per serie of film, browse- en scrollgedrag en 8 miljoen dagelijkse beoordelingen.
  • E-commerce-platforms als Amazon of MercadoLibre personaliseren de volledige winkelervaring op basis van aankopen uit het verleden en het browsegedrag.
  • Met miljarden gegevens over je voorkeuren en gewoontes, helpen social commerce-bedrijven als Facebook/Instagram andere bedrijven om hun producten en diensten doelgericht in de markt te zetten, terwijl ze hun merkimago zorgvuldig bewaken.

De massale productie van data wordt mogelijk gemaakt door de voortschrijdende digitalisering van de wereld. We willen zowel belegd zijn in bedrijven die data opslaan, vanwege de exponentiële groei van dat marktsegment, als in bedrijven die data inzetten om hun bedrijfsactiviteiten en de klantervaring te optimaliseren. Data bieden nog steeds volop onbenut potentieel, vooral in de gezondheidszorg, waar het gebruik van big data de levens van patiënten aanzienlijk kan verbeteren. Onze blootstelling aan big data bestaat uit beleggingen in datacenters, software en AI-bedrijven, en beslaat ongeveer 15% van de portefeuille van Carmignac Investissement.

Bron: Carmignac, Bloomberg, 03/2021 De samenstelling van de portefeuille kan worden gewijzigd. De gebruikte handelsmerken en logo's wijzen niet op banden met of goedkeuring van de desbetreffende bedrijven.

Recente analyses

Wereldwijde aandelen13 februari 2025Nederlands

Aanpak Trump 2.0 en DeepSeek met diversificatie en overtuigingen

4 minuten leestijd
Meer informatie
[Background image] [CI] Blue sky and buildings
Wereldwijde aandelen13 januari 2025Nederlands

Carmignac Investissement: Brief van de Fondsbeheerder

3 minuten leestijd
Meer informatie
[Background image] [CI] Blue sky and buildings
Wereldwijde aandelen28 oktober 2024Nederlands

Al 35 jaar in de wereldwijde aandelenarena, en nog vele te gaan

1 minuten leestijd
Meer informatie
Promotioneel materiaal. De inhoud is enkel bestemd voor de professionele belegger. Dit document mag geheel noch gedeeltelijk worden gereproduceerd, verspreid of doorgegeven zonder voorafgaande toestemming van de beheermaatschappij. Het is geen beleggingsadvies. De informatie in dit document is mogelijk niet volledig en kan zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd. Het Fonds is een beleggingsfonds in contractuele vorm (FCP) conform de ICBE-richtlijn onder Frans recht. Verwijzingen naar bepaalde waarden of financiële instrumenten zijn voorbeelden van beleggingen die in de portefeuilles van de fondsen van Carmignac aanwezig zijn of waren. Deze verwijzingen hebben niet tot doel om directe beleggingen in die instrumenten aan te moedigen en zijn geen beleggingsadvies. De Beheermaatschappij is niet onderworpen aan het verbod op het uitvoeren van transacties met deze instrumenten voorafgaand aan de verspreidingsdatum van de informatie. De portefeuilles van de fondsen van Carmignac kunnen op ieder moment worden gewijzigd. In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. De resultaten zijn netto na aftrek van kosten (inclusief mogelijke in rekening gebrachte instapkosten door de distributeur). De toegang tot het fonds kan beperkt zijn voor bepaalde personen of in bepaalde landen. Dit fonds mag met name direct noch indirect aangeboden of verkocht worden ten gunste of voor rekening van een 'U.S. person', zoals gedefinieerd in de Amerikaanse 'Regulation S' en/of de FATCA. Het fonds houdt een risico op kapitaalverlies in. De risico's en kosten staan beschreven in het EBI-document (essentiële beleggersinformatie). Het prospectus, het EBI-document en de jaarverslagen van het fonds zijn te vinden op de website www.carmignac.nl of kunnen worden aangevraagd bij de beheermaatschappij. De belegger dient over het EBI-document te beschikken voordat hij op het fonds inschrijft.